„Niebezpieczne związki” – wystawa prac Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza.





Wystawa potrwa do 16.05.2015 MUZEUM HISTORII KATOWIC



Celem ekspozycji jest pokazanie artystycznych związków Urszuli Broll (malarki, współzałożycielki działającej w latach 50. XX w. awangardowej grupy ST-53) oraz Andrzeja Urbanowicza (malarza, animatora kultury niezależnej i życia artystycznego Katowic). Zasadniczym trzonem prezentacji będą prowadzone w sposób równoległy dwie narracje ukazujące prace pochodzące z bardzo interesującego dla obojga artystów okresu końca lat 50. i początku lat 60. XX w. Będą to obrazy zaliczane do nurtu malarstwa informel, taszyzmu i malarstwa materii, wpisujące się w trendy sztuki światowej lat 50. i takich twórców, jak m.in.: Jean Fautrier, Jean Dubuffet, Antoni Tàpies. Ten rodzaj malarstwa zapoczątkowany po II wojnie światowej, częściowo był efektem nowego spojrzenia na rzeczywistość po traumie wojny oraz rewaloryzacji niektórych pojęć, np. materii, struktury, cząstki. Artyści używali do tworzenia obrazów materiałów, które nie są potocznie uważane za media malarskie, m.in. skóry, papieru, marmurowego pyłu, piasku, kamieni, grudek, kości, nie rezygnując przy tym z tradycyjnej formy. Eksperymentowali z fakturą farby i płótna, często także wykorzystywali przedmioty codziennego użytku. Na tak zakomponowanym tle czasem umieszczali proste motywy: krzyże, litery, figury geometryczne, nadając obrazom wymiar symboliczny bądź metafizyczny.


Urszula Broll i Andrzej Urbanowicz, działając razem od 1958 r., pogłębiali wcześniejsze zainteresowania malarstwem strukturalnym, eksperymentowali z materią malarską osiągając niezwykle interesujące rezultaty. Ważnym momentem dla Andrzeja Urbanowicza była jego pierwsza indywidualna wystawa w Galerii Krzywe Koło w Warszawie w 1963 r., na której m.in. pokazał: Samozatrucie oraz Afty. Dla Urszuli Broll kluczowy jest cykl prac z serii „Alikwoty” z początku lat 60. XX w. (obrazy olejne i akwarele). Rok 1963 stanowił swoistą cezurę w ich twórczości – coraz większe zainteresowanie zaczynały budzić sprawy duchowe, szczególnie mistyka Indii, ezoteryka, okultyzm, starożytne religie. Kwestie materii przestały być ważne. Andrzej Urbanowicz tworzy w tym czasie Grande Garrota lub Splendor Solis – obraz, który symboliką już zapowiada następny etap, choć stylistyką tkwi jeszcze w poprzednim, Urszula Broll zaś swoje ostatnie „Alikwoty” z hieratycznymi figurami osiowymi.


Uzupełnieniem wystawy, a jednocześnie klamrą spajającą temat będą znacznie późniejsze prace, które można zliczyć do malarstwa gestu odzwierciedlającego wewnętrzną, niekontrolowaną emanację myśli, uczuć, przez to bliskie taszyzmowi – nurtowi stanowiącemu zaczątek artystycznych doświadczeń z materią Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza. Obrazy te powstały po wielu latach duchowych poszukiwań i życiowych doświadczeń, ale w jakiejś mierze nawiązują do wczesnego okresu ich twórczości.



ETYKIETY

Adam Klimczak Adam Poprawa Agnieszka Nieracka Agnieszka Wąsowska Akcja Sztuki Alicja Karska Alicja Went Andrzej Urbanowicz Anna Kutera Anna Sarna Antoni Kreis Art Nova 2 ASP Katowice Bartek Palej Biblioteka Śląska Bielska Jesień Bielsko-Biała Biennale Plakatu Polskiego Bogdan Korczowski Bogdan Kosak Bogna Burska BWA Katowice Carlos Saura Centrum na Mariackiej ceramika Cieszyn CSW Kronika Czytelnia Sztuki DKF Dorota Stasikowska-Woźniak Eryk Lipiński ESK Ewa Niewiadomska Ferdynand Szypuła festiwal festiwal dokumentu festiwal malarstwa film fotografia found footage Franciszek Starowieyski Gabriela Kiełczewska-Słowikowska Galeria Bielska BWA Galeria Elektrownia Galeria Na Żywo Galeria Szyb Wilson Gliwice Górnośląskie Centrum Kultury grafika Grażyna Kulczyk Grzegorz Sztwiertnia Hans Bellmer Henryk Tomaszewski Henryka Olszewska-Jarema Herito Impresje Mikołowskie Industriada instalacje artystyczne Instytut Mikołowski Jacek Rykała Jacque Dubois Janusz Karbowniczek Jay Rosenblatt Jerzy Duda-Gracz Jerzy Flisak Jerzy Forajter Jerzy Granowski Jerzy Skakun Joanna Górska Joanna Rajkowska Jolanta Kwaśniewska Józef Budka Józef Mroszczak Józef Szajna Kanun Kartonteka Katarzyna Kobro Katowice Kino na granicy kinoteatr Rialto koloryzm koncert Kongres Kultury Województwa Śląskiego konkurs KrewPoety Krystyna Doktorowicz kultura kultura alternatywna Lech Majewski Leon Tarasewicz litografia logo Łowcy miodu Łukasz Bukowski łukasz Guzek Łukasz Kałębasiak Maciej Linttner Maciek Nawrot Maciek Szupica Magdalena Miska Magdalenia Konik malarstwo malarstwo; contemporary art; sztuka współczesna; wystawa Małgorzata Malwina Niespodziewana Marchołt Marek Migalski Marek. S. Szczepański Mariusz Grzebalski Mariusz Pałka Marta Lisok MCK Mysłowice media Miriam Młyn i Krzyż mokulito Monika Ekiert-Jezusek Muzeum Miejskie w Tychach Muzeum Sztuki Zdeponowanej Muzeum Śląskie muzyka Mysłowice na wprost Natalia Bażowska Natalia Kruszyna Nikiszowiec Nowe Rzeczy obrazy olejne Obywatele Kultury Oskar Strzelecki Ostrawa Patrycja Cembrzyńska petycje Piotr Zańko Piotr Zawojski plakat plastyka plebiscyt plener Polskie Radio Katowice prowokacja przegląd filmowy przegląd zespołów rockowych pszczelarstwo miejskie pszczoły REKLAMA retrospektywa Robert Kuśmirowski Robert Rybicki Rok Chopinowski Roman Polański Rondo Sztuki rozrywka rysunek Salon Literacki Michała Jagiełły Semar Sędzia Główny Signum Temporis Simon Yotsuya Sławomir Sobczak spotkanie autorskie Stanisław Ruksza sztuka video sztuka wizualna sztuka współczesna Szymon Gdowicz Śląsk Śląska Fotografia Prasowa ślonsko godka Tadeusz Kantor teatr Timur Karim Tomasz Konior Tychy Urszula Broll video art warsztaty artystyczne warto wspierać wystawa zakamuflowana opcja niemiecka Zbigniew Libera Zdarzenia

Obserwatorzy

- See more at: http://pomocnicy.blogspot.com/2013/04/jak-dodac-informacje-o-ciasteczkach-do.html#sthash.kq1vPZcv.dpuf