„Niebezpieczne związki” – wystawa prac Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza.





Wystawa potrwa do 16.05.2015 MUZEUM HISTORII KATOWIC



Celem ekspozycji jest pokazanie artystycznych związków Urszuli Broll (malarki, współzałożycielki działającej w latach 50. XX w. awangardowej grupy ST-53) oraz Andrzeja Urbanowicza (malarza, animatora kultury niezależnej i życia artystycznego Katowic). Zasadniczym trzonem prezentacji będą prowadzone w sposób równoległy dwie narracje ukazujące prace pochodzące z bardzo interesującego dla obojga artystów okresu końca lat 50. i początku lat 60. XX w. Będą to obrazy zaliczane do nurtu malarstwa informel, taszyzmu i malarstwa materii, wpisujące się w trendy sztuki światowej lat 50. i takich twórców, jak m.in.: Jean Fautrier, Jean Dubuffet, Antoni Tàpies. Ten rodzaj malarstwa zapoczątkowany po II wojnie światowej, częściowo był efektem nowego spojrzenia na rzeczywistość po traumie wojny oraz rewaloryzacji niektórych pojęć, np. materii, struktury, cząstki. Artyści używali do tworzenia obrazów materiałów, które nie są potocznie uważane za media malarskie, m.in. skóry, papieru, marmurowego pyłu, piasku, kamieni, grudek, kości, nie rezygnując przy tym z tradycyjnej formy. Eksperymentowali z fakturą farby i płótna, często także wykorzystywali przedmioty codziennego użytku. Na tak zakomponowanym tle czasem umieszczali proste motywy: krzyże, litery, figury geometryczne, nadając obrazom wymiar symboliczny bądź metafizyczny.


Urszula Broll i Andrzej Urbanowicz, działając razem od 1958 r., pogłębiali wcześniejsze zainteresowania malarstwem strukturalnym, eksperymentowali z materią malarską osiągając niezwykle interesujące rezultaty. Ważnym momentem dla Andrzeja Urbanowicza była jego pierwsza indywidualna wystawa w Galerii Krzywe Koło w Warszawie w 1963 r., na której m.in. pokazał: Samozatrucie oraz Afty. Dla Urszuli Broll kluczowy jest cykl prac z serii „Alikwoty” z początku lat 60. XX w. (obrazy olejne i akwarele). Rok 1963 stanowił swoistą cezurę w ich twórczości – coraz większe zainteresowanie zaczynały budzić sprawy duchowe, szczególnie mistyka Indii, ezoteryka, okultyzm, starożytne religie. Kwestie materii przestały być ważne. Andrzej Urbanowicz tworzy w tym czasie Grande Garrota lub Splendor Solis – obraz, który symboliką już zapowiada następny etap, choć stylistyką tkwi jeszcze w poprzednim, Urszula Broll zaś swoje ostatnie „Alikwoty” z hieratycznymi figurami osiowymi.


Uzupełnieniem wystawy, a jednocześnie klamrą spajającą temat będą znacznie późniejsze prace, które można zliczyć do malarstwa gestu odzwierciedlającego wewnętrzną, niekontrolowaną emanację myśli, uczuć, przez to bliskie taszyzmowi – nurtowi stanowiącemu zaczątek artystycznych doświadczeń z materią Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza. Obrazy te powstały po wielu latach duchowych poszukiwań i życiowych doświadczeń, ale w jakiejś mierze nawiązują do wczesnego okresu ich twórczości.



ETYKIETY

ASP Katowice Adam Klimczak Adam Poprawa Agnieszka Nieracka Agnieszka Wąsowska Akcja Sztuki Alicja Karska Alicja Went Andrzej Urbanowicz Anna Kutera Anna Sarna Antoni Kreis Art Nova 2 BWA Katowice Bartek Palej Biblioteka Śląska Bielska Jesień Bielsko-Biała Biennale Plakatu Polskiego Bogdan Korczowski Bogdan Kosak Bogna Burska CSW Kronika Carlos Saura Centrum na Mariackiej Cieszyn Czytelnia Sztuki DKF Dorota Stasikowska-Woźniak ESK Eryk Lipiński Ewa Niewiadomska Ferdynand Szypuła Franciszek Starowieyski Gabriela Kiełczewska-Słowikowska Galeria Bielska BWA Galeria Elektrownia Galeria Na Żywo Galeria Szyb Wilson Gliwice Grażyna Kulczyk Grzegorz Sztwiertnia Górnośląskie Centrum Kultury Hans Bellmer Henryk Tomaszewski Henryka Olszewska-Jarema Herito Impresje Mikołowskie Industriada Instytut Mikołowski Jacek Rykała Jacque Dubois Janusz Karbowniczek Jay Rosenblatt Jerzy Duda-Gracz Jerzy Flisak Jerzy Forajter Jerzy Granowski Jerzy Skakun Joanna Górska Joanna Rajkowska Jolanta Kwaśniewska Józef Budka Józef Mroszczak Józef Szajna Kanun Kartonteka Katarzyna Kobro Katowice Kino na granicy Kongres Kultury Województwa Śląskiego KrewPoety Krystyna Doktorowicz Lech Majewski Leon Tarasewicz MCK Mysłowice Maciej Linttner Maciek Nawrot Maciek Szupica Magdalena Miska Magdalenia Konik Marchołt Marek Migalski Marek. S. Szczepański Mariusz Grzebalski Mariusz Pałka Marta Lisok Małgorzata Malwina Niespodziewana Miriam Monika Ekiert-Jezusek Muzeum Miejskie w Tychach Muzeum Sztuki Zdeponowanej Muzeum Śląskie Mysłowice Młyn i Krzyż Natalia Bażowska Natalia Kruszyna Nikiszowiec Nowe Rzeczy Obywatele Kultury Oskar Strzelecki Ostrawa Patrycja Cembrzyńska Piotr Zawojski Piotr Zańko Polskie Radio Katowice REKLAMA Robert Kuśmirowski Robert Rybicki Rok Chopinowski Roman Polański Rondo Sztuki Salon Literacki Michała Jagiełły Semar Signum Temporis Simon Yotsuya Stanisław Ruksza Szymon Gdowicz Sędzia Główny Sławomir Sobczak Tadeusz Kantor Timur Karim Tomasz Konior Tychy Urszula Broll Zbigniew Libera Zdarzenia ceramika festiwal festiwal dokumentu festiwal malarstwa film fotografia found footage grafika instalacje artystyczne kinoteatr Rialto koloryzm koncert konkurs kultura kultura alternatywna litografia logo malarstwo malarstwo; contemporary art; sztuka współczesna; wystawa media mokulito muzyka na wprost obrazy olejne petycje plakat plastyka plebiscyt plener prowokacja przegląd filmowy przegląd zespołów rockowych pszczelarstwo miejskie pszczoły retrospektywa rozrywka rysunek spotkanie autorskie sztuka video sztuka wizualna sztuka współczesna teatr video art warsztaty artystyczne warto wspierać wystawa zakamuflowana opcja niemiecka Łowcy miodu Łukasz Bukowski Łukasz Kałębasiak łukasz Guzek Śląsk Śląska Fotografia Prasowa ślonsko godka

Obserwatorzy

- See more at: http://pomocnicy.blogspot.com/2013/04/jak-dodac-informacje-o-ciasteczkach-do.html#sthash.kq1vPZcv.dpuf